دانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320The Legal Status of the Cryptocurrencies
in the National and International Systemsموقعیت رمز ارزهای دیجیتال در نظام ملّی و بین المللــی12210822710.22133/clj.2020.108227FAفتح الله رحیمیهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال - تهران - ایران000000074513752سحر شریفیاندانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایرانJournal Article20200209Today, a new asset called cryptocurrency has entered the economic and financial realm of countries that have been able to stimulate governments to respond. Most governments have responded positively to these unsecured currencies, which are not monitored by any authority, and by considering these currencies as one of the complementary factors of the economic system, they have sought to develop this field and to enact principles. Of course, some countries have also reacted negatively to this currency, and some countries, such as the Islamic Republic of Iran, have reacted differently. It is clear that no country has declared cryptocurrencies as official "money" and now these currencies are mostly used as a commodity exchange tool. However, despite the negative attitude of some governments to this issue, international organizations and communities have expressed their willingness to accept these currencies and are seeking to expand their payments. It is expected that the power of cryptocurrencies will overcome the resistance of the opposing governments and eventually return to their international natural situation and away from any sovereignty.امروزه دارایی جدیدی تحت عنوان رمز ارزهای دیجیتال وارد عرصه اقتصادی و مالی کشورها شده است ؛ که توانسته واکنش دولت ها را در این زمینه برانگیزد. واکنش بیشتر دولت ها نسبت به این ارزهای بی پشتوانه ، که توسط هیچ مرجعی نظارت نمی شوند ، غالباً مثبت بوده و با تلقّی این رمز ارزها به عنوان یکی از عوامل تکمیلی نظام اقتصادی، در صدد توسعه این عرصه و وضع قوانین اصولی راجع به این موضوع بر آمده اند. البته برخی دیگر از کشورها ، واکنش منفی نسبت به این ارزها داشته اند و برخی دیگر ، نظیر جمهوری اسلامی ایران ، در مقابل این موضوع واکنش های متفاوتی پیش گرفته اند. آنچه مسلم است این که تاکنون هیچ کشوری رمز ارزها را به عنوان «پول» رسمی اعلام ننموده است و از این ارزها بیشتر به عنوان ابزار مبادلاتی و کالاهایی خاص استفاده می شود. به هرحال با وجود رویکرد منفی برخی دولت ها نسبت به این موضوع، سازمان ها و مجامع بین المللی تمایل خود را نسبت به پذیرش این ارزها ابراز نموده اند و در صدد توسعه پرداخت های خود بدین طریق می باشند. انتظار می رود تا در آینده ، قدرت رمز ارزها بر مقاومت دولت های مخالف غلبه نماید و در نهایت به جریان طبیعی بین المللی خود و به دور از هرگونه تسلط حاکمیتی بازگردند.https://mtlj.usc.ac.ir/article_108227_1847ab39b20883a1bff889dc1d32eb0f.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Power Purchasing Agreement in the Framework of Civil Lawقراردادهای خرید و فروش برق در چارچوب قانون مدنی234910822610.22133/clj.2020.108226FAکیومرث حیدریمدیر گروه اقتصاد برق و انرژی، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایرانمهدی هفتانیدانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانبهراد صغیریدانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20191205Power purchasing agreements (PPA) seek to protect and develop electricity production specifically some kinds like renewable and green electricity. They have been common after restructuring electricity industrial. They now broadly are used as a mean to conservation of environment, electricity security of supply and foreign investment protection around the world. In Iran after restructuring of electricity industrial according to article 25(b) of "fourth development program act,” ministry of power and its company (Tavanir) designed and concluded some type of power purchasing agreements (PPA). These contracts comprise some terms and conditions, which refer to general rules of contract and either technical restrictions. This article seeks to study these contracts terms and conditions in the framework of sale contract and general rules of contract under Iranian civil law. We will answer to this question that these contracts shall be assumed as a sale contract or a specific contract under article 10? It seems to there are not exactly sale contract that has been mentioned in the article 338 and deem to be an especially contract.<span lang="FA">قراردادهای خرید برق که با هدف حمایت و توسعه تولید برق به ویژه برخی اقسام آن نظیر برق تجدیدپذیر و پاک بوجود آمدند، بعد از تجدید ساختار در صنعت برق مرسوم شده و در حال حاضر نیز به طور گسترده ای به مثابه ابزاری برای حفظ محیط زیست و تامین امنیت عرضه و حمایت از سرمایه گذاران در غالب کشورهای جهان مورد بهره برداری قرار میگیرند. در ایران نیز بعد از شروع روند تجدید ساختار در صنعت برق و در اجرای بند ب ماده 25 قانون برنامه چهارم توسعه، شرکت توانیر و مدیریت شبکه از طرف وزارت نیرو اقدام به طراحی و انعقاد قراردادهای خرید برق نمودند.این قراردادها حاوی شرایط عمومی و اختصاصی هستند که علاوه بر لحاظ قواعد عمومی قراردادها در آن، قیود شبکه سراسری برق و سایر محدودیت های فنی نیز در آن ها گنجانده شده است. در این مقاله ضمن بازخوانی این قراردادها در چارچوب عقد بیع در قانون مدنی و قواعد عمومی قراردادها، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که آیا این دست از قراردادها حقیقتا عقد بیع مورد نظر قانون مدنی هستند یا جزء عقود نامعین محسوب میشوند؟به نظر میرسد با توجه به مجموع مفاد این قراردادها و هدف از تدوینشان، تلقی کردن آنها به عنوان عقدی نامعین در پرتو ماده 10 قانون مدنی، موجه تر مینماید.</span>https://mtlj.usc.ac.ir/article_108226_24aa09a3e4a0c6fa38ab0b0da0d418ca.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Formality (Registry) Sanctions for Violation of Building Pre-sale Actضمانت اجرای نقض مقررات شکلی (ثبتی) قانون پیشفروش ساختمان517410822410.22133/clj.2020.108224FAنیما سکوتیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0009-0006-1036-4010جواد حسین زادهدانشیار گروه حقوق، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20191002In the Iranian economy, housing is not a means only for family habitation but is a means for investment and saving. Undoubtedly, a considerable part of transactions of the country is dedicated to buying and selling or pre-selling of the building based on the direct effect of the health of this market on providing economic and Judicial order. The legislator has set several formal conditions for the pre-sale contract of building for organizing this full risk market in the Building Pre-Sale Act. One of these conditions is the necessity of setting a formal document for this contract and the provision of guaranteeing punishment execution for lack of doing that. In this research, the effect of setting a formal transition document on the validity of this kind of contract has been studied and based on relying on law principles, registration systems, judicial procedures and the Building Pre-Sale Act, tries to guarantee the execution of the reversal of the registration formality of the building pre-sale contracts. It has been concluded that in Iranian law, the preparation of an official document is generally a means of proof (not fixing) a building pre-sale contract. Document registration is only a notification tool, awareness of the statistics, and transfer of the real estate in order to guarantee the rights of persons, especially pre-buyer. Therefore, the lack of official registration of the building pre-sale contract cannot be considered as a reason for not forming it.<span lang="FA" dir="RTL">در اقتصاد ایران، مسکن فقط وسیلهای برای سکونت خانوار نیست، بلکه وسیلهای برای سرمایهگذاری و پسانداز نیز به شمار میرود. بدون شک بخش قابل توجهی از معاملات کشور به موضوع خرید و فروش ساختمان یا پیشفروش آن اختصاص دارد. نظر به تأثیر مستقیم سلامت این بازار در تأمین نظم اقتصادی و قضایی، قانونگذار در قانون پیشفروش ساختمان، بهمنظور ساماندادن به این بازار پرمخاطره، شرایط ماهوی و شکلیِ متعددی را برای قرارداد پیشفروش ساختمان مقرر کرده است. یکی از این شرایط لزوم تنظیم سند رسمی برای این قرارداد و پیشبینی ضمانت اجرای کیفری برای عدم رعایت آن است. در این تحقیق، تأثیر شرط تنظیم سند رسمی انتقال بر اعتبار اینگونه قراردادها بررسی شده و با اتکا به اصول حقوقی، نظام ثبتی، رویۀ قضایی و</span><span lang="FA" dir="RTL">قانون</span><span lang="FA" dir="RTL">پیشفروش ساختمان به این</span><span lang="FA" dir="RTL">نتیجه</span><span lang="FA" dir="RTL">رسیده</span><span lang="FA" dir="RTL">است</span><span lang="FA" dir="RTL">که در حقوق ایران، تنظیم سند رسمی بهطور عموم وسیلۀ اثبات (نه ثبوت) قرارداد پیشفروش ساختمان است. ثبت سند صرفاً ابزار اطلاعرسانی، آگاهی از آمار نقلوانتقال املاک و درجهت تضمین حقوق اشخاص بهویژه پیشخریدار محسوب میشود. بنابراین، نمیتوان بههیچوجه عدم ثبت رسمی قرارداد پیشفروش ساختمان را دلیل بر عدم تشکیل آن دانست.</span>https://mtlj.usc.ac.ir/article_108224_e843c419ab3d84cec9cc27150cc9e327.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Independent Principle and Documentary Nature of Independent Guarantees (Comparison of the New Bill of Trade law, the URDG 758 and UNCITRAL Convention)بررسی اصل استقلال و ماهیت اسنادی ضمانت نامههای مستقل؛ مقایسۀ لایحۀ جدید قانون تجارت با URDG) 758 و کنوانسیون آنسیترال7510310822510.22133/clj.2020.108225FAزهره خامهکارشناسارشد حقوق تجارت بینالملل، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانغلام نبی فیضی چکاپدکتری حقوق خصوصی، استادیار دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200610The principle of independence and the documentary nature are two essential features of the independent guarantee, considered as fundamental principles in the international regulations relating to these guarantees. Part of the provisions of the new bill of trade law in Iranian law relates to independent guarantees. Previously, the Bank Bid Guideline had issued about warranty law that, of course, could not replace the law. In this paper, the provisions of the new trade Law of 6/10/90 and URDG 758 and UNCITRAL convention, referring to these two characteristics and the guidelines and its comparison with the provisions of them, concluded that, while the new bill on trade is inadequate, the provisions of the bill regarding the reference to the principle of independence and the documentary nature arent in full compliance with international regulations and need to be reviewed further. For this reason, it is necessary to use policies such as observing the fundamental principle of the governorship of voluntariness, considering the international aspects of the independent guarantees, and aligning with the international regulations.<span lang="FA">اصل استقلال و ماهیت اسنادی دو ویژگی مهم ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های مستقلاند که در مقررات بینالمللی مربوط به این ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">ها بهمنزلۀ اصول اساسی مورد توجه قرار گرفتهاند. قسمتی از لایحۀ جدید قانون تجارت مربوط به ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های مستقل است. پیش از این، دستورالعمل ناظر بر ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های بانکی مقرراتی راجعبه ضمانت وضع کرده بود که البته وافی به مقصود نبود. در این مقاله، مقررات لایحۀ جدید قانون تجارت مصوب 6/10/90 و مقررات بینالمللی درخصوص ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های مستقل که به این دو ویژگی اشاره دارند بررسی میشود. با اشاره به دستورالعمل ذکرشده و مقایسۀ آن با مقررات </span><span dir="LTR">URDG 758</span><span lang="FA"> و کنوانسیون آنسیترال در این خصوص، نتیجه گرفته می</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">شود که، ضمن اینکه لایحۀ جدید قانون تجارت نواقصی دارد، مقررات لایحه درخصوص اشاره به اصل استقلال و ماهیت اسنادی نیز در مقایسه با مقررات بین</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">المللی کامل نیست و نیاز به بازنگری بیشتری دارد. به همین علت، بهکارگیری راهکارهایی ازجمله توجه بیشتر به اصل بنیادین حاکمیت اراده، توجه به جنبه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های بین</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">المللی ضمانت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های مستقل و ایجاد هماهنگی با مقررات بینالمللی در لایحۀ جدید ضروری است.</span>https://mtlj.usc.ac.ir/article_108225_a3aebe55174142822b545336cb37827c.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320The Impact of the Public Function Doctrine on Administrative Contractsتأثیر دکترین کارکرد عمومی بر قراردادهای اداری10513411061910.22133/clj.2020.110619FAمجید نجارزاده هنجنیدکتری تخصصی حقوق عمومی از پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200408The doctrine of public function has fundamentally changed the classic concept of public services. Because this doctrine has denied the monopoly of personal and organizational criteria in recognizing public service and by resorting to some other criteria, some private sector activities are also considered public services in addition to the services provided by the public sector. The public function doctrine, by presenting a new concept of public service, also changes the criteria for recognizing administrative contract. Accordingly, any contract subject to public service, regardless of the personality of the contract parties, is considered an administrative contract. Thus, in such contracts, with legal supporting, it is possible to anticipate prerogative powers. In fact, a contract in which the parties are private, based on the existence of the subject of public services and the components of public interest, is considered an administrative contract and the public service provider can have prerogative powers. By this conceptual and substantive change, the jurisdiction of the administrative courts in judicial proceeding to claims arising from administrative contracts will also be expanded and these authorities can hear the contractual claims of both private parties, provided that there is a public service issue in that contract.دکترین کارکرد عمومی تحولی بنیادین در مفهوم کلاسیک خدمات عمومی ایجاد کرده است، چراکه انحصار ملاک شخصی و سازمانی را در تشخیص خدمت عمومی نفی کرده و با توسل به برخی ملاکهای دیگر برخی فعالیتهای بخش خصوصی را نیز، در کنار خدمات بخش عمومی، خدمت عمومی میداند. دکترین کارکرد عمومی، با ارائۀ مفهومی نوین از خدمت عمومی، ملاک تشخیص قرارداد اداری را نیز متحول میکند. بر این اساس هر قراردادی که موضوع آن خدمتی عمومی باشد، فارغ از شخصیت طرفین قرارداد، قراردادی اداری تلقی میشود. به این ترتیب در چنین قراردادهایی نیز، با پشتوانۀ قانونی، امکان پیشبینی امتیازات ترجیحی وجود دارد؛ یعنی قراردادی که طرفین آن خصوصی است، بر مبنای وجود موضوع خدمات عمومی و مؤلفههای منفعت عمومی، قراردادی اداری تلقی میشود و متولی خدمت عمومی میتواند دارای امتیازات ترجیحی باشد. با این تحول مفهومی و محتوایی، صلاحیت دادگاههای اداری در رسیدگی قضایی به دعاوی ناشی از قراردادهای اداری نیز افزایش خواهد یافت و این مراجع میتوانند به دعاوی قراردادی دو طرف خصوصی، به شرط موضوعیت خدمتی عمومی در آن قرارداد، رسیدگی کنند.https://mtlj.usc.ac.ir/article_110619_0ee8eb4aa75c34fd087b789a5a33ef85.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Damages for Breach of Contract in German Legal System with a review on Iranian Lawانواع خسارت های نقض تعهدات قراردادی و شرایط مطالبۀ آنها در نظام حقوقی آلمان با مروری بر رویکرد حقوق ایران13516511289210.22133/clj.2020.236914.1003FAمینا حسینیگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0002-0202-3156Journal Article20200626Remedies for breach of contractual obligations are among the most critical areas of contract law in every legal system. In German contract law, the right to receive specific performance is the first obligation of the debtor. If a debtor fails to do this obligation, the creditor has the right to claim compensation for the loss. Reviewing the conditions for a claim for damages shows that the notion of fault is still essential in the new German Civil Code. Causation and the predictability of loss, are some other notable rules for a claim for damages. The possibility of a claim for different contractual damages categorized by nature in this study includes damage to property, personal injury, consequential damages, expectation interests, reliance interests, the loss of opportunity, and the moral damages. The classification of Damages by cause includes Damages in lieu of performance, damages for delay in performance, and the simple damages that have great importance in the new German Civil Code. In this article, the claim for contractual damages and different types of damages also has been taking into account from the German legal precedent viewpoint. Since the use of legislative and judicial experience of the German legal system can identify gaps in the Iranian contract law, in various sections of the article, the comparison of these two legal systems has been considered in an analytical-descriptive manner.ضمانت اجرای نقض تعهدات قراردادی یکی از مهمترین بخشهای حقوق قراردادها در هر نظام حقوقی است. در حقوق قراردادهای آلمان، تعهد بر اجرای عین تعهد از اولین تعهدات متعهد است. اگر متعهد نتواند چنین تعهدی را انجام دهد، متعهدله حق مطالبۀ خسارت را دارد. مطالعۀ شرایط حاکم بر مطالبۀ خسارت های قراردادی نشان میدهد که مفهوم تقصیر قراردادی در اصلاحات جدید قانون مدنی آلمان همچنان مهم است. رابطۀ سببیت و قابلیت پیش بینی زیان از دیگر قواعدی است که بر مطالبۀ این نوع از خسارت ها در حقوق آلمان حاکم است. خسارت های قراردادی در نظام حقوقی آلمان برحسب ماهیت به خسارت تلف مال، خسارت معنوی، ازدستدادن فرصت، صدمات جسمانی، خسارت های غیرمستقیم، انتظاری و اتکایی و برحسب سبب به خسارت بهجای اجرا، خسارت تأخیر در اجرا و خسارت های ساده تقسیمبندی می شوند که امکان مطالبۀ هر کدام از آنها در این مقاله بررسی شده است. در این پژوهش، شرایط و انواع خسارت های قراردادی از دیدگاه رویۀ قضایی آلمان نیز مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که با استفاده از تجارب تقنینی و قضایی نظام حقوقی آلمان میتوان خلأهای حقوق تعهدات در ایران را شناسایی کرد، در قسمتهای مختلف مقاله، مقایسۀ این دو نظام حقوقی نیز با روشی تحلیلی ـ توصیفی مدنظر بوده است.https://mtlj.usc.ac.ir/article_112892_4de0437bde31f43cba20c63cf0671fdf.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Football Contracts under the Regulations of FIFA and IRAN’s Football Federationقراردادهای فوتبال از منظر مقررات فیفا و فدراسیون فوتبال ایران16719311278910.22133/clj.2020.112789FAمجتبی اصغریانعضو هیئت علمی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمیمحمد جواد سربهاکارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20200625Football contracts in the domestic arena and, to some extent, in the international stage suffer from a plethora of gaps and imperfections. According to pronouncements by FIFA, every football contract is valid only upon the possession of 13 specific headings. In contrast, the regulations of Iran’s football federation lacks any particular minimum criteria for football contracts. <br /> This paper, while examining the minimum criteria of football contracts under the regulations of FIFA and Iran’s football federation, deals with the legal status of player’s internal contracts with clubs, particularly when they conflict with the official agreements of the players registered in football federation and reaches the conclusion that in case of conflict between the contents of internal contracts and the formal agreements registered in the football federation, the latter prevails. Also, it comes up with the findings that codification of a minimum standards for football contracts, the unification of the contents of such agreements, modernization of regulations applicable in the football field, and the removal of their ambiguities, are necessary and unavoidable.قراردادهای فوتبال در عرصۀ داخلی و کموبیش در عرصۀ بینالمللی دچار خلأها و نواقص فراوانی است. برابر اعلام فیفا، هر قرارداد فوتبال در صورتی معتبر است که حداقل دارای سیزده سرفصل مشخص باشد، درحالیکه فدراسیون فوتبال ایران مقررات ویژهای در زمینۀ حداقل الزامات قرارداد فوتبال اعلام نکرده است.<br />در این تحقیق، ضمن بررسی حداقل الزامات این قراردادها از نظر فیفا و فدراسیون فوتبال ایران، به وضعیت حقوقی قراردادهای داخلی بازیکنان با باشگاه پرداخته شده، بهویژه درصورتیکه این قراردادها در تعارض با قرارداد رسمی ثبتشدۀ بازیکنان در فدراسیون فوتبال باشد، و این نتیجه به دست آمده است که در تعارض میان مفاد قرارداد باشگاهی با قرارداد رسمی منعقدشده در فدراسیون فوتبال، قرارداد اخیر مقدم است. افزونبراین، تدوین حداقل استانداردهای قرارداد فوتبال، یکسانسازی مفاد این قراردادها، بهروزرسانی دقیق مقررات حوزۀ فوتبال و رفع ابهام از آنها امری ضروری و اجتنابناپذیر است.https://mtlj.usc.ac.ir/article_112789_b1370a9aa9c260182d3f802bc925ff1e.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320The Obligee’s Duties in a Contractتکالیف متعهدله در قرارداد19522011327910.22133/clj.2020.113279FAمحمد کاظم مهتاب پوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتیافروز صمدیدانشآموختۀ دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهرانJournal Article20000605The role of the obligee in advancing contract is usually ignored and Legal reviews often study the role of the obligor and his obligations. However, the obligee undertakes tasks that are significant to facilitate the performance of contractual obligations. In this way, the obligee shall enable the obligor to fulfill his obligations and reciprocally benefits from what he deserves. This matter can be detected in some international documents to which Iran is a party. Some legal articles have also approved it. <br />This article describes the responsibilities of the obligee and their sanctions during different phase of the contract. Providing information, demanding the performance of the contractual obligations and inspection are the examples of oblige responsibility during the execution of contract. In the event of a breach of contract, the priority of demanding the execution of the contract (specific performance), the timely application of the termination right and reduction of the damage are among his obligations. In the case of the frustration of the contract, renegotiation and on- time termination are his obligations as reviewed in the third chapter.نقش متعهدله در پیشبرد قراردادها اغلب نادیده انگاشته میشود و تقریرات حقوقی غالبا در مقام تبیین نقش متعهد و وظایف او در اجرای قرارداد بودهاند. این درحالی است که متعهدله نیز برای تسهیل اجرای تعهدات قراردادی وظایفی برعهده دارد که شایسته تامل و توجه است. بدینسان متعهدله وظیفه دارد امکان انجام تعهد را به گونهای فراهم آورد که متعهد بتواند ضمن عمل به تکالیف قانونی و قراردادی خود، آنچه را که متقابلاً استحقاق دارد دریافت نماید. این موضوع در بعضی از اسناد بینالمللی که ایران نیز به آنها پیوسته، قابل مشاهده است. همچنین، بعضی مواد قانونی موجود نیز مؤید این موضوع هستند.<br /> این مقاله تکالیف متعهدله و ضمانت اجرای نقض هریک از تکالیف را در مقاطع زمانی گوناگون قرارداد، مورد بررسی قرار داده و مصادیق آن را برمیشمرد. ارائه اطّلاعات، مطالبه تعهّد، بازرسی تعهد و پذیرش آن از تکالیف متعهدله حین اجرای قرارداد هستند. در صورت نقض قرارداد، اولویت الزام، مذاکره دوستانه، اعمال به موقع حقّ فسخ و تقلیل خسارات از جمله مواردی است که متعّهدله باید به آن عمل کند. عقیم ماندن قرارداد نیز تکالیفی همچون مذاکره مجدّد و فسخ را برای او به دنبال خواهد داشت.https://mtlj.usc.ac.ir/article_113279_777d7ff505bc3766ba5f75596de42ccc.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320The Possibility to Demand the Increased Price of Contract Subject from the Unauthorized Seller, According to the Jurisprudenceامکان سنجی مطالبۀ قیمت افزایش یافتۀ مبیع از بایع فضولی با توجه به رویۀ قضایی22125511426610.22133/clj.2020.236829.1002FAعباس میرشکاریاستادیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهرانفاطمه سادات حسینیدانش آموختۀ دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه تهرانJournal Article20200626As a result of "Zaman-e- Darak" (i.e., When someone sells the other's property, the original owner can follow his property and can catch it everywhere that he finds it), the buyer shall refund the price and in case of seller's ignorance, shall pay the related compensation that is caused by this situation. <br />In this case, if the original owner refers to the buyer and takes back his property and its interests, he should inevitably refer to the seller and refund the money which has paid. In our law, if the buyer was ignorant that the subject of the contract belongs to another right, he can want the money spent and his damages. A significant loss is the contract subject's increased price, and the main question is whether the seller is liable to demand the modified price on the refund date? Although this matter was controversial at first, it seems that according to the Supreme Court decision, this increase is considered a loss and, therefore, awardable. <br />Due to the devaluation of money, our courts understood that just paying the pure price and the losses about transaction costs is not enough, and the social and legal customs don't accept it. This is necessary to choose a way that compensates for all certain damages. In this way, we should interpret the Verdict of the supreme court of unity procedure number 733 so that this kind of loss can be demanded and assessed. This method's advantage is that we compare the contract issue with the things that have similar value.ضمان درک، فروشنده فضولی را مسئول استرداد ثمن به خریدار و در صورت جهل او، جبران خسارت ناشی از آن میکند. خریدار در این معامله ممکن است با رجوع مالک، زیانهایی در ارتباط با بازگرداندن مال به مالک اصلی آن متحمل شود که میتواند به قائممقامی او برای مطالبه آنچه پرداخته، به فروشنده رجوع کند. علاوه بر این، ممکن است راسا زیان ببیند، برای نمونه، آنجا که برای انجام معامله، هزینه کرده است. در این صورت، میتواند به اصالت، از فروشنده، خساراتش را مطالبه نماید. در این میان، یکی از مصادیق ضررهای خریدار مال فضولی، کاهش ارزش ثمنی است که به فروشنده داده و اینک، به او مسترد میشود. پرسش اصلی این است که آیا خریدار میتواند تعدیل ثمن را به نرخ روز بخواهد یا خیر؟ در پذیرش این زیان به عنوان زیان قابل مطالبه، فراز ونشیب وجود داشته و در نهایت، با صدور رای وحدت رویه شماره733 اصل موضوع یعنی تلقی کاهش ارزش ثمن به عنوان زیان قابل مطالبه، مورد توافق قرار گرفت. با این حال، اختلاف در این است که افزایش قیمت مبیع، باید معیار محاسبه خسارت باشد یا آنکه ثمن را باید به نرخ روز و بر اساس شاخص بانک مرکزی حساب کرد. در ضابطه اول تفاوت قیمت مبیع با مثل خودش محاسبه میشود و از این رو واقعیتر است اما در ضابطه دوم شاخص قیمت بر اساس سایر کالاها مشخص میگردد که در نتیجه جبران خسارت، دقیق نخواهد بود. در این مقاله، مسوولیت فروشنده با تاکید بر امکان اعمال ضابطه نخست، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.https://mtlj.usc.ac.ir/article_114266_72f6dc57460f1d7b0f473b3f08233985.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320Comparative Study on the validity of Unilateral Dispute Settlement Clausesبررسی تطبیقی اعتبار شروط حل اختلاف یکجانبه25727511438710.22133/clj.2020.239528.1007FAشهاب جعفری ندوشندانشآموختۀ دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران0000-0002-4243-200Xلادن زریندانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت الکترونیک، دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20200714Unilateral dispute settlement clauses in international commercial and investment contracts –especially international loan contracts- are designed to provide one party to the contract with more dispute settlement options (normally domestic courts or arbitration) than the other contracting party. Thus one party may take into account different factors –including enforcement consideration- to choose from different options while the other party is stuck with only one forum. <br />Although there is a wide range of opinions regarding the validity of unilateral dispute settlement clauses in different jurisdictions, the recent reasoning of the Supreme Court of France has caused a new trend in the invalidity of such clauses in other jurisdictions. Throughout this research, some important rationales behind the invalidity of unilateral clauses have been surveyed and assessed. In sum, it is fair to suggest that unilateral clauses are, in principle valid, unless such terms amount to blatant injustice. شروط یکجانبه حل اختلاف از شروط قراردادی هستند که در قالب شرط حل و فصل اختلاف، در قراردادهای تجاری و سرمایهگذاری و به ویژه قراردادهای اعطای وام بینالمللی و به نفع وامدهنده درج میگردند که به موجب آن در صورت بروز اختلاف، یک طرف قرارداد را در انتخاب مسیر دادگاه یا داوری -با در نظر گرفتن آنکه کدام مسیر وی را در موقعیت مناسبتری برای تأمین منافع خود قرار میدهد و نهایتاً امکان اجرای سهلتری داشته باشد- مخیر میسازد. و این در حالی است که طرف مقابل تنها حق مراجعه به یکی از مراجع فوق الذکر برای اقامه دعوا را دارد.<br /> هر چند در بررسیهای صورت گرفته در خلال آراء صادره در خصوص قراردادهای حاوی شروط یکجانبه در نظامهای حقوقی مختلف، اختلاف فاحشی در اعتبار یا عدم اعتبار آن شروط وجود دارد، اما آراء اخیر صادره از دادگاه فرانسه و برخی دیگر از کشورهای حقوق نوشته مبنی بر بیاعتباری آن، ایجاد روند جدیدی در رویکرد دادگاهها در عدم اعتبار این شروط ایجاد نموده است. در این نوشتار، ضمن بررسی رویه نظامهای حقوقی مختلف با تجزیه و تحلیل نظرات مخالفان و به چالش کشیدن آنها و همچنین با در نظر گرفتن پیامدهای نادیده گرفتن این شروط، به این نتیجه میرسیم که شروط یکجانبه اصولا ،و غیر از موارد معدودی که متضمن بی عدالتی آشکار باشند، دارای اعتبار می باشند.https://mtlj.usc.ac.ir/article_114387_d973e53827e843f58dc01b25cfc6737a.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320A Comparative Review of the Legal Framework Applicable to E-marketing in Iran and the UKبررسی مقررات ناظر بر تبلیغات الکترونیکی؛ مطالعۀ تطبیقی نظام حقوقی ایران و انگلستان27729511474410.22133/clj.2020.240560.1011FAنیما نصراللهی شهریدانشآموختۀ دکتری حقوق بین المللفاطمه جعفری نطنزیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20200721IIn today's world, marketing methods have changed dramatically due to rapid technological advances and increased levels of public awareness. Email marketing is a highly efficient but, at the same time, inexpensive method of marketing. Companies' excessive use of e-marketing and spam has created difficulties for consumers in response to which governments have introduced new regulations. The UK is one of the most advanced countries, while the only regulations concerning e-marketing are found in Iran's E-commerce law. In this article, the authors have attempted to look at Iran and UK laws through a comparative prism to identify existing pitfalls in Iranian laws. It appears that Iranian laws require to be updated to become in tune with global standards in particular as far as the severity of sanctions for infringements is concerned. Keywords: Digital Marketing, Spam, UK Legal System, E-commerce در جهان امروز، با پیشرفت سریع فنّاوری و افزایش بیسابقۀ آگاهی عموم جامعه و دسترسی ایشان به اینترنت، روشهای تبلیغ و بازاریابی متحول شده است. یکی از روشهای کارآمد و درعینحال کمهزینه بازاریابی اینترنتی و ایمیلی است. استفاده از بازاریابی ایمیلی و ارسال هرزنامه از سوی بنگاههای اقتصادی مشکلاتی را برای مصرفکنندگان بهوجود آورده است که در پاسخ به آن دولتها مقرراتی وضع کردهاند. نظام حقوقی انگلستان یکی از نظامها پیشرو در این زمینه است. قانون حمایت از دادهها و دستورالعمل تبلیغات مستقیم دو سند مهم ناظر بر مقرراتگذاری تبلیغات و هرزنامهها است. در نظام حقوقی ایران، تنها نصوص موجود دربارۀ تبلیغات از طریق واسطهای الکترونیکی قانون تجارت الکترونیک ایران است.<br />در این مقاله سعی بر آن شده است که قواعد تبلیغات الکترونیکی در حقوق انگلستان بررسی شود و با مقایسۀ چارچوب حقوقی موجود در انگلستان و ایران، نقاط قوت و ضعف موجود در حقوق ایران شناسایی شود. با توجه به همگام نبودن مقررات ایران با استانداردهای جهانی، بهویژه در ضمانت اجرا، بهنظر میرسد تصویب مقررات خاص در این حیطه لازم باشدhttps://mtlj.usc.ac.ir/article_114744_ac9a37a47bc4559e027442f0b685fa06.pdfدانشگاه علم و فرهنگحقوق فناوری های نوین2783-38361120200320The Notion and Importance of Personal Data and Privacy and Their Various Protections in Cyber Spaceمفهوم و اهمیت داده های شخصی و حریم خصوصی و انواع حمایت از آن در فضای مجازی29732211480110.22133/clj.2020.243290.1016FAفاطمه قنادمدیرگروه حقوق تجارت الکترونیکی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگامیره علیقلیدانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article19700101Electronic commerce has affected all aspects of life; it results from technological development and is still in progress. This development has some consequences and results for people. Breach of personal data and privacy is one of them. Cyberspace has targeted all aspects of personal data such as genetic, identity, physiological, behavioral, and religious beliefs information to achieve their political, economic, and social goals. This article aims to assess the legal protection of privacy in accordance with GDPR and Iranian laws. That is, whether these rules can prevent the violation of privacy on the Web, or whether in the digital age, it is the end of privacy and personal data protection. It is a significant issue that requires careful analysis and evaluation. <br />In this paper, by examining the concept of privacy in EU regulations and the Iranian legal system, it is analyzed that laws need to be more up-to-date than developments in the digital age. The concept of privacy and personal data must be specifically introduced and protected within the law. To be placed. However, none of the domestic legal systems examined laws have a comprehensive and coherent definition of personal data, and this gap should be addressed in Iranian law. Finally, a broad definition of personal data is provided.پیشرفت فنّاوری، در کنار مزیتهای فراوان خود، بهتنهایی به خسارات و جرایم بسیاری در این عرصه منجر شده است. نقض دادههای شخصی توجه قانونگذاران و افراد درگیر در این حوزه را بسیار جلب کرده است، چراکه از شروع پیشرفتهای فنّاورانه تا امروز بهطور گسترده خسارات و جرایم جبرانناپذیری به بار آورده است که قانونگذاران را مجبور به توجه و تصویب قوانین جدید در این راستا کرده است. اگرچه حریم خصوصی از دیرباز در قوانین سنتی نیز مورد حمایت بوده است، دادههای شخصی که بخشی از حریم خصوصی محسوب میشود در فضای وب امروز نیاز به قوانین جدید و مطابق با شرایط جدید دارد؛ ازاینرو وجود قوانین مطابق با نیازهای روز همواره مورد توجه بوده و هست.<br /> در این نوشتار، با بررسی مفهوم حریم خصوصی در مقررات اتحادیۀ اروپا و نظام حقوقی ایران، چنین تحلیل شده که قوانین نیاز به روزآمدی بیشتری نسبت به پیشرفتهای عصر دیجیتال دارد و باید مفهوم حریم خصوصی و دادههای شخصی بهطور مشخص در بطن قوانین معرفی و مورد حمایت قرار گیرد. این درحالی است که در هیچیک از قوانین بررسیشدۀ نظام حقوقی داخلی تعریف جامع و منسجمی از دادههای شخصی وجود ندارد و این خلأ در قوانین ایران باید بررسی شود. در نهایت تعریفی جامع از دادۀ شخصی ارائه شده است.https://mtlj.usc.ac.ir/article_114801_edfe4d665d50f4d6f884e29e52e95850.pdf