@article { author = {Behbood, Pardis and Mobayen, Hojjat}, title = {Protection of the Property Rights of the Gamers in Cyber Games based on the Rule of “No-Loss.”}, journal = {ModernTechnologies Law}, volume = {4}, number = {7}, pages = {135-148}, year = {2023}, publisher = {University of Science and Culture}, issn = {2783-3836}, eissn = {2783-3836}, doi = {10.22133/mtlj.2023.380062.1156}, abstract = {Nowadays, cyber games are a profitable business with wide economic dimensions, including the property rights of gamers, i.e., “Accounts” and “Points”. Since the producers of cyber games are in a superior position to the gamers, by including terms in terms of Service, they usually limit their responsibility for protecting users’ accounts and points, providing support for the games, and reserving the right to terminate the game. For these reasons, the property rights of gamers are always in a precarious position. In Iranian law, due to the absence of specific laws, we can use the rule of “No-Loss” to protect users’ rights in two ways. On the one hand, according to the rule of “abuse of rights”, the producers have no right to damage the property rights of gamers to cause harm or make unconventional decisions in exercising the right. On the other hand, it is possible to deduce from the rule of "No-Loss" the compensation for the damage caused to the property rights of gamers, which cannot be compensated based on other rules of civil liability.}, keywords = {Virtual Property,Property Rights,Account,Cyber Games,Rule of “No-Loss”}, title_fa = {حمایت از حقوق مالکانۀ کاربران بازی‌های فضای مجازی بر مبنای قاعدۀ لاضرر}, abstract_fa = {امروزه بازی‏ های فضای مجازی کسب‌وکاری سودآور شناخته می ‏شود که ابعاد اقتصادی گسترده ‏ای دارد. از جمله ابعاد اقتصادی این بازی‏ ها حقوق مالکانۀ کاربران یعنی «حساب کاربری» و «امتیازات کسب‌شده» در بازی‏ ها است. ازآنجاکه تولیدکنندگان بازی‏ های فضای مجازی در وضعیت برتری نسبت‌به کاربران قرار دارند و معمولاً با درج شروطی به نفع خود در «شرایط استفاده از خدمات» مسئولیت خود را در حفظ حساب‏ ها و امتیازات کاربران و ارائۀ پشتیبانی از بازی‏ ها محدود می‌کنند و اختیار پایان‌دادن به بازی را برای خود محفوظ می ‏دارند، همواره حقوق مالکانۀ کاربران در موقعیت متزلزلی قرار می‏ گیرد. در حقوق ایران، در نبود قوانین خاص، قاعدۀ لاضرر را از دو جهت می‏ توان برای حمایت از حقوق کاربران به‌کار برد. از یک سو، بر اساس قاعدۀ منع سوء‏استفاده از حق، سازندگان بازی حق ندارند به قصد اضرار یا با اتخاذ تصمیمات نامتعارف در اعمال حق موجب تضییع حقوق مالکانۀ کاربران شوند. از سوی دیگر، می‏توان از قاعدۀ لاضرر لزوم جبران خسارت وارده به حقوق مالکانۀ کاربران را، که بر اساس قواعد دیگر مسئولیت مدنی قابل‌جبران نباشد، استنباط کرد.}, keywords_fa = {مالکیت مجازی,حقوق مالکانه,حساب کاربری,بازی ‏های فضای مجازی,قاعدۀ لاضرر}, url = {https://mtlj.usc.ac.ir/article_168198.html}, eprint = {https://mtlj.usc.ac.ir/article_168198_736631c05fe3603d0d73a8bd6ba4ae1a.pdf} }